torsdag 17. mars 2011

Franske makroner!

                                    Disse godbitene bakte jeg en dag,og det angrer jeg ikke på.
                                              Mmmmmmmmmmmmmm! Farlig gode!

.Mandler er hovedingrediensen

Disse kjøres i en hurtigmikser  så fint som mulig.
Siktes sammen med melis i en bolle.

Visp eggehviter(eggene må være romtempererte) med sukker,til det blir stivt.

Bland sammen mandelmelet og de stivpiskede eggehvitene.
Slik ser røra ut når den er ferdig.
Tippen på min kakesprøyte er litt for liten,så bruk gjerne en større.
De første makronene ble litt knudrete,virka som om røra var litt fast.
men i den andre halvparten av røra hadde jeg i litt rød konditorfarge,og da ble den litt løsere og da funka det mye bedre.
Bruk kakesprøyte og sprut ut på et stekebrett med bakepapir på.
De ble fine å glatte på overflaten,og slik skal de være.
Jeg laga en smørkrem for å ha mellom to makroner.
Smøres på under siden og.....
legger en annen oppå.
Slik ser en ferdig makron ut.
Skal ha et tynt sprøtt "skall" og være seige inni!
Herlig!
 I de hvite,små makronene rev jeg litt appelsinskall og blanda inn i smørkremen.
Smaken ble da friskere.

Så,da er det bare å legge makronene i en pen eske pyntet med sløyfebånd
og en blomst,en koselig venninde/vertinnegave.

Nå kryper jeg tilkøys,fornøyd med meg selv og mett på makroner!
GOD NATT!
                          

3 kommentarer:

  1. Disse så farlig gode ut ja. Trivelig blogg du har.

    SvarSlett
  2. Oj, dette må nesten prøves. :) Så utrolig godt ut!

    SvarSlett
  3. Dette er det flotteste innlegget :) Gleder meg til blå nyanser

    SvarSlett