tirsdag 28. januar 2014

PADDEBRØD

I dag har jeg hat bakedag. Har jobba mye i det siste så det var godt med en fridag.
For meg er det kos og avkobling å få være hjemme en hel dag å bake og kose meg.


Jeg bakte blant annet Paddebrød. Artig navn! :)
Det er små brød bakt av rugmel.

Gode og saftige med leverpostei og agurk.
Nam-nam!

Her er oppskriften:

PADDEBRØD
50 g gjær
2 ts salt
6 dl vann
6 dl rugmel
6 dl hvetemel
...
Løs opp gjæren i vann og salt.
Bland det tørre i en bolle.
Bland dette raskt sammen, deigen skal være litt løs.
La den heve i ca 45 min.
Strø grovt rugmel på bakebordet.
Del deigen i fire og legg bitene over på bakeplate.
Form bitene runde og klapp de flate (som ei padde).
Du behøver ikke å være så nøye med formen, det er
bare morsomt at de er ujevne og litt røffe.
...
La de heve i ca 20 min.
Stekes ved 225 gr. i 15-20 min.
På midterste rille.
...
Lykke til!


7 kommentarer:

  1. Det skal jeg jammen prøve!!Så deilig ut!! Lekker blogg, Titt-inn:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Lady Dala! Syns du skal ordne deg med en blogg du også! Du har mye kreativt å komme med! :)

      Slett
  2. Namnam.. Dette så godt ut ja! Skal prøves!
    Titti-klem

    SvarSlett
  3. Dette skal jeg prøve når det nye kjøkkenet står klart :), eller jeg bare tar en tur til deg og smaker :) :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du må prøve å bake disse Oddny (hvilken Oddny er du?), enkle og gode var de. :)

      Slett
  4. Disse så kjempegode ut og skal definitivt prøves. Jeg må innrømme at jeg savner fridagene mine. Jobbet 80% i mange år og hadde fri hver onsdag, men med ny jobb er det full guffe hele tiden. Skulle egentlig tatt fri på fredag (da har jeg nemlig bursdag), men nå er dagen fullbooket med møter :-(

    Ønsker deg en fin kveld!

    Klem
    Netta

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff da, med fredagen mener jeg. Håper du får litt tid innimellom alt til å feire litt bursdag da.:) Av og til må vi bremse opp litt i hverdagen også. :) Gratulerer med bursdagen på forskudd, håper den blir fin! :))) Klem fra Titt-inn.

      Slett